Gelote Burgerraad - deel 2

Op dinsdag 30 januari 2024 beslist de gemeenteraad over het invoeren van een gelote burgerraad. Deze gelote burgerraad beraadslaagt over (door de gemeenteraad) geselecteerde onderwerpen en brengt vervolgens advies uit, met tot doel de democratie te versterken.

De VVD, volkspartij voor vrijheid en democratie, staat uiteraard open voor vernieuwingen in het democratisch bestel maar op dit voorstel heeft de VVD-fractie toch een aantal bedenkingen, zowel inhoudelijk als principieel. In het vorige artikel hierover is daar uitgebreid op ingegaan lees meer.

Recentelijk heeft de gemeente Amersfoort het advies van de burgers ingewonnen door middel van een referendum over het parkeerbeleid. Dit is de ultieme vorm van burger participatie in de besluitvorming. Met een opkomstpercentages van 77.0% mag de opkomst als hoog worden gezien. De uitslag van dit referendum was volkomen eensgezind en resulteerde in alle stembureaus tot een “TEGEN” uitslag (74.2% stemde tegen).

Het gemeentebestuur heeft dit opgepakt door haar oorspronkelijke plan te handhaven met marginale aanpassingen. De communicatie over dit besluit naar de inwoners is summier verlopen: weten overigens alle inwoners dat de plannen gewoon gehandhaafd blijven? Het is aan de inwoners niet uit te leggen dat zelfs bij een overweldigend tegengeluid de plannen toch worden doorgezet.

Dezelfde partijen, die de uitslag van het referendum hebben genegeerd, willen nu een gelote burgerraad invoeren die adviezen over complexe vraagstukken in de stad Amersfoort moet geven. Met tot doel versterking van de democratie. De partijen kunnen echter niet geloofwaardig maken waarom zij de adviezen van een burgerraad nu wel zullen overnemen.

Beargumenteerd wordt dat men het nu wel echt meent en zal luisteren. Het trackrecord is echter bedroevend. Daar komt nog een uitdaging bij. Ieder raadslid is zonder last gekozen. Zo is dat in de grondwet vastgelegd. Concreet betekent dit dat een raadslid vrij is om te stemmen zoals het raadslid wil, waarbij zelfs een juridische binding aan een coalitieakkoord niet mogelijk is. Je als raadslid vooraf committeren aan een advies van een gelote burgerraad is dus strijdig met de grondwet.

Samengevat, de VVD staat open voor vernieuwingen in het democratisch bestel, maar het voorstel dat nu voorligt schiet tekort en zal door de VVD niet worden gesteund. Vernieuwing moet een verbetering zijn en niet alleen maar om te vernieuwen.