8. Rol van de overheid en participatie

Wat kan de gemeente voor u doen?

Onze visie

De gemeente is er voor de inwoner en ondernemer in de stad, niet andersom. De belangen van individuele inwoners moeten afgewogen worden tegen de belangen van de grotere groep. In alle gevallen wil de inwoner zijn vraag of belang op het juiste moment behandeld zien. De gemeente moet niet alleen een luisterend oor bieden, maar ook transparant zijn over wat er wel en niet kan worden aangepast. Door allerhande nieuwe regelgeving (Omgevingswet, milieunormen, participatieregels Amersfoort) is het vaak voor een inwoner onduidelijk op welke wijze invloed kan worden uitgeoefend bij besluitvorming. Bijvoorbeeld in gevallen waarin de gemeente het voornemen heeft medewerking te verlenen aan bouw van nieuwe woningen, windmolens en wegen.

Bij participatie moet de gemeente vooraf duidelijk maken welke rol participerende inwoners voorafgaand en bij het besluitvormingsproces kunnen spelen. Participatie betekent voor de VVD Amersfoort niet dat we altijd precies moeten doen wat participerende inwoners zeggen, maar wel dat we goed willen luisteren naar ingebrachte argumenten en deskundigheid. Soms participeren alleen de belangengroepen die toch al de weg kennen of de direct omwonenden van woningbouwprojecten of wegen die voorgesteld worden. Andere inwoners die profijt hebben van de ontwikkelingen horen we dan weinig. Het is aan de gemeenteraad om ook hun belangen te horen, mee te wegen en te vertegenwoordigen. Participatie betekent niet dat ‘de grootste schreeuwers’ altijd gelijk krijgen. De gemeente heeft meer oog voor de ‘stille meerderheid’ door inwoners meer te helpen met inzicht in maatregelen en procedures. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de argumenten en afweging van alle aspecten en belangen. Zo houden we balans bij het maken van keuzes. Die afweging maakt de gemeenteraad.

De dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen wanneer het hen uitkomt. Producten, zoals paspoorten worden zoveel mogelijk veilig thuisbezorgd. Het stadhuis is fysiek goed bereikbaar met alle vervoersmiddelen en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen.

Onze actiepunten

  • Het stadhuis is fysiek goed bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen.
  • De gemeente informeert haar inwoners op een begrijpelijke manier over gegevens die belangrijk zijn om een mening te vormen over het lokaal bestuur.
  • Bij het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken. Daarbij creëert de gemeente vooraf duidelijke verwachtingen om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid. 

Dit onderdeel van ons verkiezingsprogramma terugluisteren in een paar minuten? Klik hier