Voorzitter, dank
Dank ook aan het college voor het voorleggen van deze kadernota waarin daadwerkelijk keuzes worden gemaakt voor de komende jaren. Soms moeilijke keuzes, en zeker niet altijd onze keuzes, maar er is geen slechtere keuze dan helemaal geen keuze, dus onze complimenten daarvoor. Zijn we dan helemaal tevreden met de financiële kaders die worden voorgesteld? Nee, daarover later meer.
Eerst wil ik het met u hebben over een voor de VVD belangrijk onderwerp: veiligheid. Veiligheid op straat, veiligheid online, veiligheid in het verkeer, veiligheid in huis, alle vormen van veiligheid. Veiligheid is een fundamenteel recht voor al onze inwoners en een essentiële pijler voor een bloeiende gemeenschap. In de afgelopen jaren hebben we gezien hoe belangrijk het is om proactief en effectief op te treden tegen bedreigingen die onze veiligheid in gevaar brengen. Recente incidenten en rapporten over ondermijning in Amersfoort hebben aangetoond dat we waakzaam moeten blijven en onze inspanningen moeten intensiveren.
Een van onze prioriteiten is de aanpak van georganiseerde misdaad. De VVD pleit voor een stevige en gecoördineerde aanpak waarbij de samenwerking tussen politie, gemeente en andere handhavingsinstanties centraal staat. We moeten investeren in de capaciteiten van de politie en handhavers en hen voorzien van de middelen die nodig zijn om effectief op te treden tegen georganiseerde criminele netwerken. Het is van groot belang dat we criminaliteit bij de bron aanpakken en voorkomen dat onze wijken worden geïnfiltreerd door criminele activiteiten.
Daar waar fietser en automobilist bij elkaar komen op de weg, neemt het risico op ongevallen met letsel toe. En daar is niet 1 schuldige voor aan te wijzen. Automobilisten die denken de verpersoonlijking van Max Verstappen te zijn, zijn een doorn in het oog. Tegelijkertijd krijg ik af en toe de kriebels van kapriolen die fietsers uithalen op de weg, bellende fietsers en fietsen zonder verlichting. Wat we als gemeente kunnen doen is zoveel mogelijk zorgen voor veilige infrastructuur. Maar we mogen ook oproepen aan alle verkeersdeelnemers: doe normaal.
Daarnaast willen we de jeugdoverlast in onze wijken en bij winkelcentra verminderen. De overlast neemt toe en de leeftijd van de overlastgevers wordt steeds jonger. Wij geloven hierbij in een tweesporenbeleid: enerzijds preventie en begeleiding, anderzijds handhaving en hele duidelijke grenzen stellen. Het is cruciaal dat we jongeren perspectieven bieden en hen betrekken bij positieve activiteiten, tegelijkertijd moeten we ook duidelijk zijn over wat onaanvaardbaar gedrag is en daarop handhaven.
En dit handhaven doen we met de inzet van extra BOA's, passend bij de grootte van onze stad en de groeiplannen. Amersfoort heeft simpelweg te weinig BOA's en te veel onderwerpen die we te belangrijk vinden om niet op de handhaven. Om geld vrij te maken voor extra BOA's zal collega Lemain twee moties indienen.
Zoals beloofd kom ik terug op de financiële kaders in deze kadernota. Hoewel de kadernota tot en met 2026 structureel sluitend is, is deze dat na 2026 niet meer. De argumentatie is "we willen niet over ons graf regeren, het is aan de volgende coalitie om dit op te pakken". En dat is vreemd voorzitter. Vreemd voor een coalitie die beweert 2 generaties vooruit te willen denken. Want bij vooruit denken hoort ook financieel vooruit denken. Het college zadelt de stad de komende decennia wel op met plannen om betaald parkeren in de hele stad in te voeren en voor afgrijselijke windturbines op de Isselt, maar de stad mag niet rekenen op degelijk financieel beleid voor over 3 jaar. De VVD daagt daarom de coalitiepartners uit, kijkt u echt 2 generaties vooruit en maakt u de begroting ook voor 2027 en 2028 sluitend? Of geeft u toe dat die 2 generaties een wassen neus is om onpopulair beleid er doorheen te drukken en bent u bereid daarmee te stoppen? Het woord is aan u.
Dankuwel.