De landelijke vaccinatiegraad wordt gevaarlijk laag, ook in Amersfoort?

De VVD is enorm geschrokken van berichten in de media over uitbraken van infectieziekten bij kinderen in Nederland, met in gevallen zelfs de dood van kinderen tot gevolg. Het RIVM heeft bericht dat deze tendens in het hele land te zien is, dus niet alleen meer in de biblebelt.

De kinderen die opgroeien in een gezin waar wel de kans wordt gegrepen om ziekten te voorkomen, mogen niet lijden onder de keuze van ouders om hun kinderen niet te laten deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. De grens aan vrijheid is immers bereikt als je de vrijheid van een ander raakt. Volgens de VVD is het de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons allemaal om voorkombare ziekten ook daadwerkelijk te voorkomen. Ook voor kinderen die nog te jong zijn om gevaccineerd te worden en voor ongeboren kinderen.

De VVD wil graag weten hoe het gesteld is met de vaccinatiegraad in onze stad en wijken, wat het college doet om de vaccinatiegraad in onze stad zo hoog als mogelijk te krijgen en met welke maatregelen het college kinderen in hun gezondheid beschermt nu deze kwestie in ons land speelt.

Daarom stelde de VVD bij monde van Marleen van den Nieuwendijk schriftelijke vragen aan het college:

1. Hoeveel gevallen van de infectieziekten uit het Rijksvaccinatieprogramma hebben zich voorgedaan bij Amersfoortse kinderen in de afgelopen 10 jaar, verdeeld over de jaren?

2. Hoeveel kinderen in Amersfoort zijn momenteel gevaccineerd volgens het Rijksvaccinatieprogramma en hoeveel (geheel of deels) niet? En wat is daarmee de vaccinatiegraad van kinderen in Amersfoort?

3. Hoe zijn deze aantallen en graad, zoals gevraagd bij vraag 2, verdeeld over onze wijken?

4. Hoe zijn deze aantallen en graad in vergelijking met de aantallen in de gemeenten in onze (directe) regio en in vergelijking met de landelijke aantallen?

5. Mochten de aantallen gevaccineerde kinderen in Amersfoort(se wijken) blijken te dalen, wat gaat u doen om de vaccinatiegraad in onze stad en wijken te laten stijgen?

6. Met welke maatregelen gaat u Amersfoortse kinderen in hun gezondheid beschermen nu we weten dat deze kwestie in ons land speelt?