VVD is tegen het voorgesteld parkeerbeleid

Beste inwoners van Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen, Op 22 november mag u stemmen in het referendum over het nieuwe parkeerbeleid. De VVD is tegen het nieuwe parkeerbeleid en wij raden u aan tegen te stemmen bij het referendum, in deze brief leggen we uit waarom we hiertegen zijn.

De gemeente Amersfoort is centraal gelegen en veel mensen zijn hier komen wonen om de goede bereikbaarheid van de gemeente. Veel van deze mensen zijn voor hun werk, hobby, sociale contacten, vrijwilligerswerk en mantelzorg afhankelijk van een auto. In gezinnen waarbij beide ouders werken is het niet ongewoon dat er twee auto's nodig zijn. De VVD is van mening dat veel mensen een auto nodig hebben, of de gemeente dat nou leuk vindt of niet.

Het voorstel van het college van D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren is om betaald parkeren in te voeren in de hele gemeente, inclusief de dorpen en buitenwijken, voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers. Op termijn wil dit college het aantal parkeervergunningen per woning beperken waardoor u steeds minder uw auto in de buurt en voor uw eigen huis kunt parkeren. De VVD vindt dat het mogelijk moet blijven om uw auto in de buurt te parkeren, zeker in wijken waar op dit moment geen parkeerproblemen zijn.

Ook bij winkelcentra en op bedrijventerreinen wordt het met het voorliggende voorstel betaald parkeren. Zeker voor winkelcentra aan de rand van de gemeente, zoals Vathorst en Emiclaer, wordt dat een groot probleem. Bezoekers van deze winkelcentra zullen vanwege de extra parkeerkosten hun boodschappen buiten de gemeentegrenzen halen. De VVD blijft zich inzetten voor de bereikbaarheid van de ondernemingen in Amersfoort door parkeren gratis te houden daar waar geen parkeerproblemen zijn.

Het huidige college van D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren wil het de automobilist zo moeilijk maken zonder de inwoner een goed alternatief te bieden. Het openbaar vervoer is voor veel mensen vaak een slecht alternatief en het gebruik van deelauto's is bij dagelijks gebruik veel duurder dan het hebben van een eigen auto. Wat de VVD betreft moeten de alternatieven voor het bezit van een auto op orde zijn en dan nog is het aan u om te kiezen of u overstapt naar een ander vervoersmiddel.

De VVD wil daar waar parkeerproblemen zijn deze problemen oplossen, en snel ook. Dat doen we niet door betaald parkeren aan de hele stad op te leggen maar door per wijk of straat te kijken wat daar nodig is. En in overleg met de bewoners van die wijk. Daarnaast vindt de VVD dat de gemeente geen parkeerproblemen moet creëren en dus een reëel aantal parkeerplekken moet aanleggen bij nieuwe woningen.

Kortom, voldoende redenen om tegen te stemmen bij het referendum terwijl we wel oog houden voor de uitdagingen die we in de gemeente hebben. Help de VVD deze problemen aan te pakken en stem tegen bij het referendum.

Met optimistische groet,

Maarten Flikkema