VVD: "Parkeer de discussie en ga eerst problemen oplossen."

De VVD is tegen de plannen van het college om betaald parkeren in de hele stad aan inwoners en bezoekers op te leggen. Wat de VVD betreft richten we ons op de buurten waar op dit moment een parkeerprobleem is en lossen we de problemen daar snel op. "De poging om betaald parkeren over de hele stad uit te rollen is niet alleen onzinnig, het vertraagt ook nog eens de oplossing voor de buurten waar nu parkeerproblemen zijn" reageert VVD-fractievoorzitter Maarten Flikkema op de plannen. "Het is tijd om deze discussie te parkeren en de problemen op te lossen."

In de commissievergadering van 13 juni 2023 over het collegevoorstel om betaald parkeren over de hele stad uit te rollen spraken veel inwoners en ondernemers hun zorgen over dit plan uit. De weerstand bij de insprekers bestond onder andere uit het gevoel niet te zijn gehoord en het ontbreken van de noodzaak: "er is in onze wijk geen parkeerprobleem." Op vragen van de VVD aan het college wat het plan aan extra groen en extra ruimte in de wijken zou opleveren moest het college een antwoord schuldig blijven. "Het is dus compleet onduidelijk wat het plan oplevert en inzicht in wat het gaat kosten wordt ook niet gegeven, zo kunnen we als raad natuurlijk geen richting geven" aldus Flikkema.

Dat er een paar straten en buurten met parkeerproblemen zijn ontkent de VVD niet, hier kunnen parkeervergunningen mogelijk een oplossing zijn. Om het zogenoemde waterbed-effect van parkeerproblemen te voorkomen, stelt de VVD voor om de uitbreiding van de huidige vergunningsgebieden naar omliggende buurten in overleg met inwoners plaats te laten vinden. Indien nodig, moeten we hierbij grotere stappen maken in plaats van slechts een paar straten per keer.

Wat de VVD betreft neemt het college dit voorstel om betaald- en vergunningparkeren in de hele stad in te voeren terug en gaat ze eerst werken aan het oplossen van de huidige parkeerproblemen. Flikkema: "Pas als die problemen adequaat zijn aangepakt mag het college verder dagdromen over dit onzinnige plan, maar nu eerst de mouwen opstropen en problemen oplossen."