VVD Amersfoort houdt oog voor aanpak jeugdoverlast.

De VVD vindt het belangrijk dat er meer aandacht is voor het aanpakken van jeugdoverlast. Daarom hebben wij bij de kadernota wederom vragen gesteld over dit onderwerp.

De jeugdoverlast in en rond winkelcentrum Vathorst blijft, ondanks herhaaldelijk aandringen van de VVD, een probleem. Het aantal overlastgevers blijft er groeien, de overlastgevers worden ook steeds jonger. Met één jeugd-BOA voor heel Amersfoort Noord kan er niet elke dag toezicht zijn. We hebben daarom de vraag gesteld op welke termijn het college deze capaciteit uit gaat breiden. Dit zodat er dagelijks, op jongeren toegespitst, toezicht is. Deze vraag is dus heel specifiek voor Vathorst en natuurlijk de rest van Amersfoort Noord.

Daarnaast hebben wij de vraag gesteld in welke mate het college de ouders bij het aanpakken van jeugdoverlast aanspreekt en hen betrekt bij het oplossen van de overlast (de zgn. ouderverantwoordelijkheid). Ook is de VVD benieuwd naar de ontwikkeling in het aantal social workers op basisscholen. Wij vinden dat die er op elke school moeten zijn en niet slechts op een paar scholen. De basisschoolleeftijd is immers cruciaal want de start van een verkeerd pad is in groep 7/8, het zwakke moment is de overgang naar het voortgezet onderwijs. De VVD vindt het belangrijk dat ouders, gemeente en scholen samen hun rol (kunnen) pakken bij de oplossing van dit probleem.

Wij zijn ook teruggekomen op een punt dat de VVD al eerder had aangedragen, tijdens een raadsgesprek over jeugdoverlast op 14 februari jl. Daar waar de aanpak werkt is waar persoonlijk contact wordt gemaakt. De nabijheid in de wijk is belangrijk. We hebben eerder gevraagd om inzicht per wijk/buurt in:

-          sportvoorzieningen die op bepaalde momenten leeg staan

-          het aantal jongeren dat er woonachtig is

-          de jongerenvoorzieningen die er gevestigd zijn

Een toezegging van het college om dit inzicht te bieden kwam er tijdens dat raadsgesprek helaas niet. Het college stelt in de kadernota het volgende: “Sportaccommodaties willen we multifunctioneel maken zodat meerdere clubs en organisaties er gebruik van kunnen maken.". Wij vragen nogmaals om dat inzicht. Met inzicht in de dichtheid van voorzieningen (de verhouding van voorzieningen t.o.v. aantal jongeren) kunnen we als raad namelijk bekijken wat we meer kunnen bieden in combinatie met wat we al hebben. Zo kunnen we extra effect creëren van investeringen met ons gemeenschapsgeld.