Parkeerbeleid Amersfoort – VVD strijdt voor uw vrijheid om een auto te bezitten

In het weekend van 15 en 16 april ging de VVD Amersfoort op pad om de inwoners van Amersfoort te informeren over het voorgestelde parkeerbeleid. Het is u vast niet ontgaan: het huidige college van Amersfoort (GroenLinks, D66, CDA, CU en PvdD) wil betaald- en vergunningparkeren invoeren in de hele stad. De VVD vindt dat vergunningparkeren alleen daar ingevoerd moet worden waar parkeerproblemen zijn.

Wij kunnen dit artikel niet starten zonder onze dank uit te spreken naar de vele Amersfoorters die hebben gereageerd op onze oproep om hun zorgen over het voorgestelde parkeerbeleid aan ons kenbaar te maken. Dat deden jullie in grote getale! Wij kregen vele berichten van ondernemers en bezorgde inwoners. Onderstaand volgt ook een greep uit hun zorgen. Wel willen wij u ook oproepen om uw zorgen ook met de rest van de gemeenteraad en het stadsbestuur te delen, dat kunt u doen door in te spreken of een brief te schrijven. Neem vooral contact op als u zich daartoe geroepen voelt.

Als het aan het huidige college ligt gaat u straks in de hele stad voor de parkeerplekken in uw wijk betalen door middel van een vergunning en mag uw bezoek (of wanneer u op bezoek gaat) ook in de buidel tasten. Zelfs op plekken waar op dit moment helemaal geen parkeeroverlast is en in forensenwijken zoals Vathorst, Nieuwland, Zielhorst, Schothorst en Kattenbroek. De VVD is tegen dit plan, daar waar parkeeroverlast is moeten we zeker aan de slag met een vorm van regulering, maar in de wijken en dorpen waar geen problemen zijn moeten we ze niet creëren met deze plannen. Sterker nog, de VVD is voor uw vrijheid om te kiezen hoe u zich door deze stad en daarbuiten wilt bewegen.

U benoemde in uw reacties aan ons vooral dat er voor velen van u, uw leden, uw klanten of mensen in uw omgeving helemaal geen goed alternatief is voor de auto. Zo schreven de eigenaars van een Amersfoortse dansschool ons dat mensen uit de omgeving speciaal naar Amersfoort komen om bij hun dansschool te dansen, zij zijn soms slecht ter been en het OV is voor hen geen goed alternatief. Dit sluit ook aan bij wat een andere inwoner ons schreef: “Zonder het bieden van verdere alternatieven (gratis OV, of wel gratis parkeren voor EV’s als het klimaat de reden zou zijn) rücksichtslos iedereen parkeergeld laten betalen riekt gewoon naar een extra belasting van de burger van Amersfoort. Niet ok.” Wat de VVD Amersfoort betreft kiest u zelf hoe u zich door de stad beweegt en of u een eigen auto heeft. Natuurlijk moedigen wij fietsen aan en wij zetten ons daarom vooral in op veilige fietsvoorzieningen zodat binnen de stad het pakken van de fiets voor u makkelijker wordt gemaakt. Echter blijkt ook uit het eerste voorbeeld dat voor veel ouderen en mensen die slecht ter been zijn de auto een cruciale verbinding met de buitenwereld vormt om vereenzaming te voorkomen.

Daarnaast schreef u dat dit vooral de verkeerde mensen raakt: “de oplossingen (voor eventuele parkeerproblemen) moeten veel meer in efficiëntie worden gezocht en niet in het heffen van parkeerbelasting, want daarmee tref je de minder draagkrachtigen, waaronder de 50+’ers”. Mensen met een eigen oprijlaan of eigen terrein kunnen de auto kosteloos daar zetten, maar voor heel veel mensen in Amersfoort is dat helemaal geen mogelijkheid. Zij wonen in een flat of appartementengebouw met daarbij openbare parkeerplaatsen. Wij sluiten ons ook dan ook aan bij deze boze inwoner die schrijft dit een “melkkoe belasting” te vinden. Te vaak zijn automobilisten al melkkoe van de overheden. U betaalt motorrijtuigenbelasting, accijns, assurantiebelasting op uw autoverzekering, BTW op het onderhoud en vervangende onderdelen en BPM als u een nieuwe auto koopt of een auto importeert naar Nederland.

Onze oproep aan het college is simpel, luister naar de zorgen van inwoners uit Amersfoort en omstreken, luister naar onze ondernemers, naar onze ouderen, jaag de minder daadkrachtige inwoners niet op nóg meer kosten en stop met wensdenken over OV, deelvervoer, autobezit én -gebruik. Investeer in goede veilige fietsvoorzieningen, schoon en veilig OV én hanteer realistische parkeernormen bij nieuwbouw. Een auto in de buurt zodat u mobiel bent en kunt blijven zou geen luxe moeten zijn die straks alleen nog maar betaalbaar is voor de rijken. Dat partijen, die claimen op te komen voor de gewone inwoner van Amersfoort, met zulke plannen komen, laat zien dat zij compleet losgeslagen zijn van de realiteit.