Windturbines op de Isselt? VVD zegt NEE!

Komende dinsdag, 13 december, staat er een informatieve Ronde op de raadsagenda over de twee windturbines op de Isselt. Op de tribune vindt u ook de gemeente Soest. Want de gemeente Soest is van plan om tegen de Isselt aan en op eigen grond ook twee windturbines te plaatsen, als Amersfoort er ook twee plaatst. Dus 2 + 2 = 4 windturbines van vooralsnog 210 meter hoog.

Spreek je dan niet van een windturbinepark met specifieke regels met betrekking tot het geluid, slagschaduw, licht etc? Zeker! Dit is een windturbinepark maar omdat de grens met Soest door het park loopt, wordt het niet zo gezien, noemen we het geen park en hoeft de gemeente Amersfoort geen Milieu Effect Rapportage (MER) op te stellen. Gelukkig heeft de Raad vorig jaar een motie aangenomen dat voor het plaatsen van de windturbines wel een vormvrije MER nodig is. En dit rapport is afgelopen woensdag verschenen. De VVD heeft direct feitelijke vragen ingediend bij het college o.a. over onderzoek, financiering en normeringen.
En niet voor het eerst; vanaf juli dienden wij vragen in over o.a. de bevoegdheid van de provincie en gemeente over de voorgestelde locaties, over waardedaling van woningen binnen 2 kilometer van een windturbine, over de onderzoeken van de RIVM.

Maar waarom is de VVD tegen de windturbines op de Isselt?

1.       Gezondheid inwoners

De gezondheid van de inwoners van Amersfoort is natuurlijk het belangrijkst. De slagschaduw van de wieken, het geluid wat geproduceerd wordt en de rode lamp op de windturbine dragen allemaal bij aan een slechte gezondheid van de inwoners. Ook laagfrequentie geluid is een belangrijke factor. Hier is geen aanvullend onderzoek naar gedaan bij de Isselt.

Wist u dat het geluid van de windturbine ’s nachts als het meest hard wordt ervaren omdat dan al het andere geluid is weggevallen? Dankzij de uitzending van Zembla van 8 december weten we dat de norm van 47 decibel een gemiddelde is van het gehele jaar inclusief de periode dat een windturbine heeft stil gestaan.

En wist u dat het RIVM heeft aangeraden om aanvullend onderzoek te doen naar de schadelijke effecten van windturbines op mentale gezondheid, cognitie, hart- en vaatziekten of stofwisselingsstoornissen. Vermoedelijk komt dit onderzoek in 2023.

2.       Effect op de natuur

Sommigen noemen de windturbine al de gehaktmolen van de voorbijtrekkende vogels. Maar hier is een antwoord op gevonden; de zwarte wiek. Volgens een buitenlandse studie werkt de zwarte wiek afwerend tegen vogels en worden zij ‘gewaarschuwd’ . De studie vindt overigens nu ook plaats in Nederland en wordt mogelijk in 2023 afgerond. Maar is het antwoord op de vogelsterfte dan een emmer verf en een kwast? Misschien voor de paar gelukkige vogels die nu niet worden geraakt. Maar in het naastgelegen natuurgebied wonen nog meer dieren en deze hebben ook hinder van het geluid, het licht en de slagschaduw.
En waar laat je die turbine als deze ‘op’ is? Een windturbine wordt afgeschreven in 30 jaar. Daarna wordt de turbine vaak afgebroken. Er is een aantal bedrijven in de wereld (!) die deze wieken circulair kunnen afbreken.

Dus terwijl de gemeente Amersfoort ordners volschrijft over circulaire economie, duurzaam aanbesteden en deze eisen ook oplegt aan ondernemers, investeert het college in een product waarvan we nu weten dat de productie en de afbraak beiden niet duurzaam zijn.

En mocht de turbine dan helemaal zijn weggehaald dan rest daar nog de bodem.

Het blijkt dat turbines op veel, heel veel beton staan maar dat de eigenaar van een turbine verantwoordelijk is voor het verwijderen van 1,5 meter beton. De rest blijft achter.

3.       Financieel

De overheid heeft gezegd dat van alle opgebrachte energie door windturbines er minimaal 50% terug moet naar de gemeente. Maar vaak lukt het een gemeente niet om 50% contractueel vast te leggen en wordt het vaak 35 tot 40%.

Daarnaast is er ook een waardedaling (planschade) van woningen die zelfs tot 2,1 kilometer van de voet van een windturbine kan worden berekend (bron TNO). Deze kosten moeten iemand betalen. Ook deze vraag heeft de VVD aan het college voorgelegd.

En wie is eigenlijk de eigenaar van de windturbine? Wie bepaalt dat de wieken stil moeten worden gezet of wanneer er onderhoud nodig is? Wie is er aansprakelijk? etc. VVD heeft de vragen gesteld, het antwoord van het college was kort; de eigenaar.

4.       Het net is vol tot 2027-2030

Momenteel kunnen windturbines niet worden aangesloten. Sterker nog; tot 2027-2030 is er een probleem met het aansluiten van windturbines of andere grote bedrijven die energie afnemen of leveren. TenneT heeft hiervoor congestiemanagement bedacht; een soort ritsen op het elektriciteitsnet en waarbij aan sommige leveranciers wordt gevraagd om even niet te leveren.  Tegen compensatie. Zo wordt een bedrijf met wieken een onderneming met altijd winst. Eerst bij het neerzetten door de subsidie, daarna bij het leveren van energie en als dit niet kan dan ontvang je geld van TenneT.  U vindt het terug op uw energierekening in de vorm van gestegen transportkosten. Want iedereen betaalt mee aan congestiemanagement.

Gaan de windturbines in de Isselt er komen? Als het aan de VVD ligt niet en hierin zijn wij altijd al transparant geweest. Voor de gemeenteverkiezingen van 2022 waren wij niet de enige die tegen waren. Tijdens de campagnetijd waren zowel het CDA, de Partij voor de Dieren, Amersfoort2014 en bijna alle fracties tegen de windturbines. Alleen Groen Links en D66 waren uitgesproken voor. De Christen Unie bleef in het midden.
De coalitie is nu D66, Groen Links, Christen Unie, CDA en Partij voor de Dieren en het coalitieakkoord is summier over plaatsing van windturbines binnen onze gemeente Amersfoort.

Wij zijn nu 7 maanden verder en Hoogland en Amersfoort zien de windturbines al bijna op de Isselt staan. Van een afstand. De VVD Amersfoort ziet liever de windturbines op zee.
Daar waar de meeste wind waait. En omwonenden geen overlast ervaren.

VVD Amersfoort woordvoerder Energie

Joyce Huurman