Komende dinsdag, 13 december,
staat er een informatieve Ronde op de raadsagenda over de twee windturbines op
de Isselt. Op de tribune vindt u ook de gemeente Soest. Want de gemeente Soest
is van plan om tegen de Isselt aan en op eigen grond ook twee windturbines te
plaatsen, als Amersfoort er ook twee plaatst. Dus 2 + 2 = 4 windturbines van vooralsnog
210 meter hoog.
Spreek je dan niet van een
windturbinepark met specifieke regels met betrekking tot het geluid,
slagschaduw, licht etc? Zeker! Dit is een windturbinepark maar omdat de grens
met Soest door het park loopt, wordt het niet zo gezien, noemen we het geen
park en hoeft de gemeente Amersfoort geen Milieu Effect Rapportage (MER) op te
stellen. Gelukkig heeft de Raad vorig jaar een motie aangenomen dat voor het
plaatsen van de windturbines wel een vormvrije MER nodig is. En dit rapport is
afgelopen woensdag verschenen. De VVD heeft direct feitelijke vragen ingediend
bij het college o.a. over onderzoek, financiering en normeringen.
En niet voor het eerst; vanaf juli dienden wij vragen in over o.a. de
bevoegdheid van de provincie en gemeente over de voorgestelde locaties, over
waardedaling van woningen binnen 2 kilometer van een windturbine, over de
onderzoeken van de RIVM.
Maar waarom is de VVD tegen de
windturbines op de Isselt?
1. Gezondheid
inwoners
De gezondheid
van de inwoners van Amersfoort is natuurlijk het belangrijkst. De slagschaduw
van de wieken, het geluid wat geproduceerd wordt en de rode lamp op de
windturbine dragen allemaal bij aan een slechte gezondheid van de inwoners. Ook
laagfrequentie geluid is een belangrijke factor. Hier is geen aanvullend onderzoek
naar gedaan bij de Isselt.
Wist u dat het
geluid van de windturbine ’s nachts als het meest hard wordt ervaren omdat dan
al het andere geluid is weggevallen? Dankzij de uitzending van Zembla van 8
december weten we dat de norm van 47 decibel een gemiddelde is van het gehele
jaar inclusief de periode dat een windturbine heeft stil gestaan.
En wist u dat
het RIVM heeft aangeraden om aanvullend onderzoek te doen naar de schadelijke
effecten van windturbines op mentale gezondheid, cognitie, hart- en vaatziekten
of stofwisselingsstoornissen. Vermoedelijk komt dit onderzoek in 2023.
2. Effect
op de natuur
Sommigen noemen
de windturbine al de gehaktmolen van de voorbijtrekkende vogels. Maar hier is
een antwoord op gevonden; de zwarte wiek. Volgens een buitenlandse studie werkt
de zwarte wiek afwerend tegen vogels en worden zij ‘gewaarschuwd’ . De studie
vindt overigens nu ook plaats in Nederland en wordt mogelijk in 2023 afgerond.
Maar is het antwoord op de vogelsterfte dan een emmer verf en een kwast?
Misschien voor de paar gelukkige vogels die nu niet worden geraakt. Maar in het
naastgelegen natuurgebied wonen nog meer dieren en deze hebben ook hinder van
het geluid, het licht en de slagschaduw.
En waar laat je die turbine als deze ‘op’ is? Een windturbine wordt
afgeschreven in 30 jaar. Daarna wordt de turbine vaak afgebroken. Er is een
aantal bedrijven in de wereld (!) die deze wieken circulair kunnen afbreken.
Dus terwijl de
gemeente Amersfoort ordners volschrijft over circulaire economie, duurzaam
aanbesteden en deze eisen ook oplegt aan ondernemers, investeert het college in
een product waarvan we nu weten dat de productie en de afbraak beiden niet
duurzaam zijn.
En mocht de turbine dan helemaal zijn
weggehaald dan rest daar nog de bodem.
Het blijkt dat turbines op veel, heel
veel beton staan maar dat de eigenaar van een turbine verantwoordelijk is voor
het verwijderen van 1,5 meter beton. De rest blijft achter.
3. Financieel
De overheid
heeft gezegd dat van alle opgebrachte energie door windturbines er minimaal 50%
terug moet naar de gemeente. Maar vaak lukt het een gemeente niet om 50%
contractueel vast te leggen en wordt het vaak 35 tot 40%.
Daarnaast is er
ook een waardedaling (planschade) van woningen die zelfs tot 2,1 kilometer van
de voet van een windturbine kan worden berekend (bron TNO). Deze kosten moeten
iemand betalen. Ook deze vraag heeft de VVD aan het college voorgelegd.
En wie is
eigenlijk de eigenaar van de windturbine? Wie bepaalt dat de wieken stil moeten
worden gezet of wanneer er onderhoud nodig is? Wie is er aansprakelijk? etc. VVD
heeft de vragen gesteld, het antwoord van het college was kort; de eigenaar.
4. Het
net is vol tot 2027-2030
Momenteel kunnen
windturbines niet worden aangesloten. Sterker nog; tot 2027-2030 is er een
probleem met het aansluiten van windturbines of andere grote bedrijven die
energie afnemen of leveren. TenneT heeft hiervoor congestiemanagement bedacht; een
soort ritsen op het elektriciteitsnet en waarbij aan sommige leveranciers wordt
gevraagd om even niet te leveren. Tegen
compensatie. Zo wordt een bedrijf met wieken een onderneming met altijd winst.
Eerst bij het neerzetten door de subsidie, daarna bij het leveren van energie
en als dit niet kan dan ontvang je geld van TenneT. U vindt het terug op uw energierekening in de
vorm van gestegen transportkosten. Want iedereen betaalt mee aan
congestiemanagement.
Gaan de windturbines in de Isselt
er komen? Als het aan de VVD ligt niet en hierin zijn wij altijd al transparant
geweest. Voor de gemeenteverkiezingen van 2022 waren wij niet de enige die
tegen waren. Tijdens de campagnetijd waren zowel het CDA, de Partij voor de
Dieren, Amersfoort2014 en bijna alle fracties tegen de windturbines. Alleen
Groen Links en D66 waren uitgesproken voor. De Christen Unie bleef in het
midden.
De coalitie is nu D66, Groen Links, Christen Unie, CDA en Partij voor de Dieren
en het coalitieakkoord is summier over plaatsing van windturbines binnen onze
gemeente Amersfoort.
Wij zijn nu 7 maanden verder en
Hoogland en Amersfoort zien de windturbines al bijna op de Isselt staan. Van
een afstand. De VVD Amersfoort ziet liever de windturbines op zee.
Daar waar de meeste wind waait. En omwonenden geen overlast ervaren.
VVD Amersfoort woordvoerder
Energie
Joyce Huurman