Algemene beschouwingen inbreng VVD Amersfoort

Dank voorzitter,

Dank aan het college voor deze begroting. Natuurlijk zit deze, zoals we mogen verwachten, prima in elkaar. De beleidskeuzes zijn op een goede manier uitgewerkt. Het zijn alleen niet de keuzes van de VVD. In plaats van een hele opsomming te maken van de punten waar we blij en minder blij mee zijn wil ik u graag in vogelvlucht meenemen in een gemiddelde dag van een gemiddeld gezin in Amersfoort. Een dag zoals deze nu wordt doorgebracht en een dag zoals deze eruit zou komen te zien na uitvoering van al deze voorliggende plannen, mits die doorgaan.

Graag wil ik aan u voorstellen een gemiddeld gezin: vader, moeder en 3 kinderen. De man is nu ongeveer 1 jaar zelfstandig timmerman in de bouw, de vrouw is werkzaam als arts in het Meander. De kinderen zijn 3, 5 en 8, drie paar handen vol dus. Ze wonen in een koophuis in Zielhorst, dicht bij station Schothorst in de Glenn Millerstraat. Onlangs hebben ze zonnepanelen laten installeren, met deze energieprijzen verdient die investering zich wel terug en is de lening snel afbetaald. Ook hebben ze inmiddels een tweedehands elektrische auto aangeschaft, nog steeds wat duur maar opladen met de eigen zonnepanelen is toch wel interessant.

Een woensdag zoals het nu gaat

Het is een redelijk standaard woensdag. De school waar de kinderen op zitten heeft nog geen continurooster dus om 12:30 uur zijn de oudste twee kinderen vrij. De vrouw heeft ochtenddienst en is vroeg vanmorgen vertrokken naar haar werk. Omdat de bussen op dat tijdstip nog niet rijden, heeft zij de auto genomen. De man begint wat later en brengt de kinderen op de fiets naar school en naar de kinderopvang. Het oudste kind kan al goed zelf fietsen dus de kleine in het zitje voorop, middelste achterop. Hup naar school en daarna door naar de kinderopvang voor de jongste. Gelukkig regent het niet. Vervolgens kan de man snel naar huis waar zijn klusbus voor de deur staat te wachten en zo verschijnt hij om 9 uur op de bouw en kan hij na wat opmerkingen over uitslapen van lollige collega’s, aan het werk.

Als de vrouw klaar is met werken gaat ze naar huis. Van huis snel op de fiets de kinderen ophalen van school en kinderopvang en direct terug naar huis. Oma is vandaag jarig, daar gaan ze vanmiddag gezellig een taartje eten. Oma woont in Bunschoten, 15 minuten met de auto, 32 minuten met de fiets en 1 uur en 8 minuten met het OV van deur tot deur enkele reis. Hoewel de oudste goed kan fietsen is 32 minuten naar Bunschoten best veel Dus met de auto naar oma en na een gezellige middag gaan ze terug naar huis waar de man rond een uur of 6 weer thuis is. Gelukkig met patat want om na zo’n drukke middag ook nog te moeten koken……..Tijd om lekker samen te eten.

Een woensdag in het droomscenario van dit college

En dan nu voorzitter, hoe zou deze dag eruitzien als de plannen van deze coalitie door zouden gaan.

Het is nog donker buiten als de vrouw de fiets pakt om vanuit de Glenn Millerstraat naar het Meander te fietsen. Het donkere deel van park Schothorst vindt zij niet fijn maar het is de kortste route en bovendien regent het vanmorgen vroeg.

De man brengt de kinderen naar school en kinderopvang, lekker op de fiets het is gelukkig inmiddels droog geworden. Maar hij moet ook werken dus direct na het afleveren van de kinderen de fiets met de zitjes thuis afleveren en op de andere fiets gaat hij snel naar de loods op de Isselt waar zijn klusbus staat. Het is nog een flink stuk fietsen naar de loods, op de fiets denkt hij aan die goede oude tijd, voordat auto’s en klusbussen gezien werden als de bronnen van het kwaad. Met de klusbus vlug naar de bouwplaats. Als hij daar iets voor 10 uur aankomt krijgt hij niet alleen zijn collega's over zich heen maar ook zijn opdrachtgever, andere aannemers staan niets te doen omdat hij zo laat komt.

Als de vrouw klaar is met werken gaat ze naar huis om van fiets te wisselen en vervolgens de kinderen van school en kinderopvang te halen. Oma is jarig, lekker naar Bunschoten voor taart. Zelfs met het lopen naar de deelauto is de deelauto sneller dan het OV. Eerst maar eens de boel voor de deelauto verzamelen: maxi cosi, kinderzitje, zitverhoger, luiertas en het cadeautje voor oma. Hoe ziet dat er dan uit? Nou zo (foto). Bovendien moet ze tijdens het lopen ook nog haar 3 kinderen in de gaten houden want die willen nog wel eens niet uitkijken bij het oversteken. Waar staat eigenlijk die deelauto? Oh gelukkig, hij staat op maar 5 minuten lopen, dat is ook wel eens anders.

Na veel geklooi, lamme armen en een paar bijna ongelukken is eindelijk alles en iedereen geïnstalleerd in de deelauto, op naar oma!

Na een gezellige middag weer terug naar huis. Dezelfde bende maar dan omgekeerd: maxi-cosi, kinderzitje, zitverhoger, 3 kinderen, lamme armen, luiertas etc. U herinnert zich vast de foto nog.

Helaas is de man nog niet thuis om te helpen, hij is immers vandaag laat begonnen dus die is voor half 8 niet thuis. Nouja, op hoop van zegen in het schemerdonker met de kinderen naar huis lopen. Misschien is er nog een pizza in de vriezer en anders wordt het een snelle boterham en naar bed.

Conclusie

U snapt voorzitter, de voorliggende plannen zijn misschien goed bedoeld maar totaal niet praktisch. Niet voor dit gezellige gezin, maar ook niet voor vele andere gezinnen en inwoners. Bij het debat over het coalitie akkoord vlak voor de zomer zei ik het al, teveel Amersfoorters herkennen zich niet in deze plannen. De papieren werkelijkheid van deze coalitie komt niet overeen met wat er buiten de muren van dit stadhuis gebeurt. De VVD zal met voorstellen komen om de pijn te verzachten voor iedereen die gewoon zijn of haar leven wil leiden, die echt heus wel iets willen doen aan het klimaat maar vooral vindt dat de overheid zich niet moet bemoeien met zijn of haar leven.