VVD: Hard optreden tegen overlast op Eemplein

De VVD wil dat er harder wordt opgetreden tegen overlastgevers op het Eemplein om er weer een prettig verblijfsplein in de binnenstad van te maken. Het Eemplein is een van de belangrijkste en drukste stadskernen in het centrum van Amersfoort, waar mensen onder meer wonen, werken, winkelen en leren. Op dit moment staat de leefbaarheid er onder druk, omdat er te weinig wordt gedaan om overlast zoals straatintimidatie en drugs dealen tegen te gaan.

Dagelijks vindt er winkeldiefstal plaats, worden mensen geïntimideerd en worden winkelmedewerkers zelfs aangevallen. De winkeliersvereniging voelt zich onvoldoende gehoord wanneer zij met hun klachten naar de politie of gemeente stappen. De VVD trekt daarom nu aan de bel; dit kan zo niet langer.

De VVD pleit voor een gerichte aanpak. Raadslid Hans Lemain:

“De incidenten worden vrijwel altijd veroorzaakt door dezelfde veelplegers. Deze mensen zijn bekend bij de winkeliers, zorginstellingen en de politie, maar kunnen elke keer weer terugkomen om het plein te terroriseren. Daarom wil de VVD dat er stevig gehandhaafd wordt en dat bekende criminele veelplegers een verblijfsontzegging krijgen, zodat zij simpelweg het plein niet meer op mogen”.

Daarnaast wil de VVD dat deze mensen geholpen worden door de verantwoordelijke zorginstanties, zodat de negatieve spiraal kan worden doorbroken. Enkel het weren van degenen die overlast veroorzaken is voor de ondernemers weliswaar tijdelijk effectief, maar dit zou ook symptoombestrijding zijn. De aanpak moet volgens de VVD zowel toezien op handhaving als preventie. Hiervoor dienen wij een motie in. Deze kun je hieronder in de bijlage vinden.