Ter Apel - De visie van VVD Amersfoort n.a.v. schriftelijke vragen ChristenUnie

We hebben de schriftelijke vragen van de ChristenUnie aan het college gelezen. Tevens het artikel in het AD waarin raadslid Hanske Mulder andere fracties om steun vraagt in haar oproep om in Amersfoort wederom extra mensen op te vangen. Wij willen als fractie graag hierop reageren.

De situatie in Ter Apel is absoluut schrijnend en mensonterend, dat ziet iedereen. We vinden ook dat er iets moet gebeuren omdat dit simpelweg niet humaan is. Tegelijkertijd vinden wij ook dat voor de opvang van grote nieuwe groepen onze stad zich niet direct de geroepene hoeft te voelen en dat onderbouwen we graag.

Voorop gezet, we doen in Amersfoort al ontzettend veel. We breiden onze opvanglocatie aan de BW-laan net als in 2016 opnieuw uit, daar vangen we vanaf volgende maand al 300 mensen tijdelijk extra op. We hebben daarnaast natuurlijk al extra bijgestaan in de huidige asielcrisis door afgelopen zomer ook al tijdelijk extra mensen op te vangen in de sporthal in Zielhorst, net als vorig jaar in Zon & Schild.

Vergeet daarnaast niet dat we als gemeenschap ook al mensen uit Oekraïne in ons midden hebben opgenomen. Tot slot, we vangen in Amersfoort sowieso al veel mensen op in de ‘reguliere’ asielopvang én er komt over een aantal jaren een nieuwe tweede locatie elders in de stad.

Om nu direct weer vooraan te gaan staan voor nog weer extra opvang? Met ook nog eens vrije ruimte in aantallen voor het college zoals de ChristenUnie aanvullend heeft op laten tekenen in het AD? Allereerst, het moet wel werkbaar en behapbaar blijven voor onze stad. En vervolgens, in Amersfoort doen we zoals gezegd al jaren erg veel voor de opvang van asielzoekers. Wij hopen dat gemeenten die dat niet of in mindere mate doen ook eens de hand op- en toesteken. Want zoals de ChristenUnie terecht stelt, we moeten het samen doen. Daarom spreken wij de hoop uit dat onze burgemeester zijn collega’s in het land daartoe oproept. En laten wij daarbij het voorbeeld geven door een kleine groep extra mensen tijdelijk op te vangen.

Wat wij daarnaast dan ook moeten doen in Amersfoort, voor zover we daar invloed op hebben, is denken en handelen in oplossingen voor de onderliggende problemen die ten grondslag liggen aan de asielcrisis. Zoals het zoeken naar bouwlocaties in de stad voor woningen. Want als we dat niet doen lossen we die crisis, die ook de asielcrisis deels veroorzaakt, niet zomaar op.

Daarnaast hopen we natuurlijk dat er een oplossing komt om de asielprocedures in Nederland te versnellen. Enerzijds snellere procedures met betrekking tot mensen die zich volgens het asielbeleid niet in Nederland mogen vestigen. Naast dat lang moeten wachten op uitzetting niet humaan is (want valse hoop) zou dat lucht geven omdat het nu immers onnodig het bezetten van opvangplekken tot gevolg heeft. Anderzijds snellere procedures voor hen die wel mogen blijven, want hoe sneller je mee kunt draaien in onze maatschappij hoe beter.

Namens de fractie VVD Amersfoort

Marleen van den Nieuwendijk - woordvoerder integratie