VVD stelt schriftelijke vragen over vrijheid en sociale veiligheid in het Amersfoortse onderwijs

De VVD is bezorgd omdat er nog steeds Amersfoortse scholen zijn die het huwelijk tussen man en vrouw als de enige norm voor liefde en seksualiteit prediken. 

Het nieuwe schooljaar gaat binnenkort van start. De VVD vindt het belangrijk dat je kunt zijn wie je bent. School is daarvoor een heel belangrijke plek. In het onderwijs worden de eerste ‘zelfstandige’ stappen gezet in de wereld buiten het gezin. Een belangrijke levensfase waarin jongeren ontdekken wie ze zijn en waarin de manier van kijken naar de wereld verder wordt ontwikkeld. Vrijheid en sociale veiligheid zijn daarbij volgens de VVD enorm belangrijk.

Helaas geeft niet elke school in Amersfoort het gehele spectrum van seksuele diversiteit als norm mee aan leerlingen. Er zijn scholen in Amersfoort die in een identiteitsdocument of -profiel niet-ruimdenkende denkbeelden als norm hanteren en zelfs alleen heteroseksualiteit i.c.m. het huwelijk als norm zien. Dat kan ervoor zorgen dat jongeren onnodig in de knel komen en onbegrip voor lhbtiq+ onder jongeren in de hand werken. Met alle gevolgen van dien voor het individu en voor de samenleving. 

Daarom stelt de VVD de volgende vragen aan het college:

1. Vorig jaar was u bezorgd over de veiligheid en gezondheid van lhbtiq+ jongeren op het reformatorische Van Lodenstein College. Dit vanwege de afwijzing van homoseksualiteit, eerst in de ouderverklaring en later in het identiteitsprofiel. U bent toen met de school in gesprek gegaan, passend bij de mogelijkheden die de Grondwet u als overheid richting bijzonder onderwijs biedt. Staat u er nog steeds achter dat dergelijke afwijzingen zorgelijk zijn?

2. Wat is uw mening over het feit, blijkende uit het actuele identiteitsprofiel, dat deze school nog steeds alleen heteroseksualiteit i.c.m. het huwelijk als norm ziet? Zie de uitleg van hoe de school het zevende gebod concreet toepast: https://vanlodenstein.nl/wp-content/uploads/2021/01/Identiteitsprofiel-Van-Lodenstein-College.pdf

3. Bent u het met de VVD eens dat jongeren, nu of later, minder snel in de knel komen als ze op school als norm leren dat je in ons land in vrijheid jezelf mag zijn? En als jongeren al tijdens hun schooltijd op het vlak van lhbtiq+ begrip voor elkaar leren opbrengen, dat dat de sociale veiligheid in de gehele maatschappij ten goede kan komen?

4. U heeft destijds de toezegging gedaan met het Van Lodenstein College in gesprek te blijven. Heeft u sindsdien nog contact gehad met deze school over dit specifieke onderwerp? Zo ja, op welke wijze, op welke data en wat heeft u bereikt met dat contact? Zo nee, waarom niet?

5. U heeft het Van Lodenstein College destijds de mogelijkheid geboden om met gemeentelijke subsidie gebruik te kunnen gaan maken van ondersteuning door het LCC plus, een alliantie van christelijke lhbti-organisaties. Heeft de school al gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? Zo ja, wanneer en in welke mate? Zo nee, weet u waarom niet?

6. De VVD maakt zich ook zorgen over het feit dat in het identiteitsdocument van een andere Amersfoortse school, de Gereformeerde Scholengemeenschap Guido de Bres, de volgende passage is opgenomen m.b.t. liefde & seksualiteit (https://guido.nl/identiteit/): “We hebben Bijbelse normen voor ons omgaan met geld, goed en Gods wereld en ook voor tere zaken als liefde en seksualiteit.” Bent u bekend met deze passage? Zo ja, heeft u naar aanleiding van het hanteren van deze norm met betrekking tot liefde en seksualiteit ook richting deze school actie ondernomen, wanneer vond dat plaats en met welk effect? Zo nee, nu u dat wel bent, welke actie gaat u ondernemen?

7. Zijn er bij u nog andere Amersfoortse scholen bekend die dergelijke niet-ruimdenkende normen hanteren? Zo ja, welke scholen zijn dat en welke specifieke acties heeft u richting deze scholen reeds ondernomen of wilt u gaan ondernemen?

8. Houdt u actief zicht op Amersfoortse scholen op het vlak van het hanteren van dergelijke normen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, bent u bereid dat wel te gaan doen?

9. Hoe gaat u om met het onderwerp seksuele diversiteit als een nieuwe (bijzondere) school wordt opgericht in Amersfoort? Indien van toepassing, kunt u daarbij ook specifieke voorbeelden geven?