Never let a good crisis go to waste

Toen we hier een jaar geleden stonden, zaten we nog midden in de Coronacrisis zonder duidelijk uitzicht op verbeteringen of een vaccin. Deze periode is voor velen zwaar geweest. Ik heb vaak om me heen gehoord dat de Coronacrisis voelde als in de oorlog, met name jongeren hebben daar echt veel last van gehad. En hoewel de vergelijking voor mij echt niet opgaat, begrijp ik hem wel. De uitzichtloosheid van dagenlang thuiswerken, thuis studeren, thuis naar school en maar vastgeplakt achter dat scherm heeft er bij velen ingehakt.

Inmiddels wordt er volop gevaccineerd en gaat Nederland na anderhalf jaar weer open. We zijn zeker nog niet helemaal uit de crisis met de opkomst van de Deltavariant, maar tegelijkertijd zien we dat vaccinaties werken en ook deze variant van het virus terug weet te dringen. Het is onontkoombaar dat we nog lange tijd met de gevolgen van Corona te maken zullen hebben, maar wel in een samenleving waar weer meer kan omdat we allemaal onze prikken hebben gehad. Daardoor kunnen we weer vooruitkijken zoals bij de kadernota.

De economie groeit, harder dan verwacht nog wel. We kunnen stapje bij beetje weer naar kantoor en elkaar fysiek ontmoeten. De horeca kan eindelijk weer open, maar veel werknemers in de horeca hebben tijdens de lockdown ander werk gevonden. Personeelstekort in die sector zorgt ervoor dat de horeca niet volledig open kan en kan profiteren van de kansen na Corona.

De groei van de economie en de versoepeling van de maatregelen biedt ruimte om als gemeente en inwoners te kijken naar de kansen op onze weg. Na de Tweede Wereldoorlog sprak de toenmalige Britse premier Winston Churchill bij de oprichting van de VN de bekende woorden “Never let a good crisis go to waste”. Oftewel, maak gebruik van de kansen die je na een crisis worden geboden. Ook als gemeente moeten we gebruik maken van de kansen die ons geboden worden om inwoners nieuwe kansen te bieden.

Kansen op een betaalbare woning. Het afgelopen jaar is er veel bijgebouwd, maar we zijn er nog niet. Onlangs hebben we de eerste stappen gezet voor de ontwikkeling van Vathorst Bovenduist, iets waar de VVD al lang groot voorstander van is. Een mooie stap om het woningentekort terug te dringen. Snelheid is echter geboden. Jongeren die nu nog thuis wonen maar het huis uit willen, zitten niet te wachten op een gemeenteraad die woningbouwprojecten dicht willen regelen en daarmee voor vertraging zorgen. Zij willen een kans op een woning, en snel!

Kansen op werk. Afgelopen weekend was in het nieuws dat er meer vacatures zijn dan dat er mensen zijn om die vacatures te vervullen. Toch merkt nog niet iedereen de effecten van het economische herstel en de tekorten op de arbeidsmarkt. Beschikbare banen sluiten niet aan bij de kwaliteiten van de werkzoekenden. De tekorten aan personeel met name in de bouw, de zorg en het onderwijs blijven toenemen. Herscholing en omscholing wordt steeds belangrijker voor deze sectoren en tegelijkertijd om Amersfoorters kansen te bieden op werk.

Kansen op positieve gezondheid. Wat Corona ons heeft laten zien is dat onze gezondheid kwetsbaar is. Preventie helpt, zo zien we de afgelopen dagen dat de ziekenhuisopnames beperkt blijven tot mensen die niet gevaccineerd zijn. Preventie helpt natuurlijk niet alleen tegen Corona maar tegen veel meer. Gezond eten, sociale contacten en sport en bewegen kan druk op de zorg sterk verminderen. De VVD is blij dat het college gaat werken aan positieve gezondheid voor inwoners. Wat de VVD betreft zetten we daarbij in op de rol van sportverenigingen als sociale spil in de wijk en als plek waar kansen geboden worden op positieve gezondheid.

Zo laten we Amersfoort en onze inwoners na de coronacrisis niet verloren gaan. We leren van de crisis, kijken vooruit naar een toekomst waarin weer veel kan. Een toekomst waarin de samenleving anders is dan dat die voor de crisis was. We letten hierbij op de ontwikkelingen in de stad en dorpen en hoe de samenleving het leven weer oppakt. Als gemeente moeten we klaar staan om de kansen te pakken die een veranderende samenleving ons biedt.