U zoekt een woning? Blijf nog maar even geduldig wachten…

De woningnood is nog steeds enorm hoog. Ondanks Corona of juist vanwege Corona? Iedereen zoekt een fijne plek om te wonen om aan een volgende stap in het leven te beginnen. Ik las dit weekend een artikel in het Financieel Dagblad van prof. Dr. Johan Conijn waarin de woningnood uiterst scherp werd gefileerd. Conclusie: We hebben de afgelopen jaren te weinig gebouwd en we bouwen nog steeds te weinig.

De woningnood is geen mening volgens Conijn en daar is de VVD het volmondig mee eens. De afgelopen jaren komen structureel meer mensen naar Nederland toe dan dat er emigreren. Huishoudens worden ook nog eens kleiner. Daar komt als gevolg van Corona ook nog bovenop dat mensen grotere woningen, liefst met tuin, zoeken zodat ze thuis prettiger kunnen werken en verblijven.

Iedereen heeft wel vrienden of familie die geen woning kunnen vinden of daarvoor de hoofdprijs moeten betalen. Jonge stelletjes met een kinderwens die ze niet op een studentenkamer willen vervullen. Of kinderen die het huis niet kunnen verlaten om op zichzelf te wonen.

En toch lukt het ons niet om die woningnood op te lossen. In het stadhuis durven we niet slagvaardig genoeg besluiten te nemen en durven we sommige principes niet te laten varen. Nog moeilijker vindt de VVD het wanneer de plannen in de steigers staan en dan na juridisch getouwtrek zonder wezenlijke aanpassing verder vertraagd worden. Afgelopen maand was het weer raak:

Op 21 april werd bekend dat de ontwikkeling van de Kop van Isselt (Warner Jenkinson) is vertraagd vanwege nabijheid van de Rova, maar die wil de raad sowieso al gaan verplaatsen. Op 30 april werd bekend dat de ontwikkeling van Vathorst Podium met bijna een jaar is uitgesteld. Ook hier komt van uitstel geen afstel, met het resultaat: iedereen moet langer wachten op zijn/haar woning.

Daarom een vraag ter reflectie aan de mede-raadsleden en aan participerende inwoners voor het volgende bouwplan in onze stad: Is jouw belang zo groot dat iemand anders langer op zijn of haar woning moet wachten?