De VVD blikt terug op 2020

2020 was voor velen een jaar om snel te vergeten en tegelijkertijd een jaar dat we niet snel zullen vergeten. We schrijven deze terugblik op een moment waarin het hele land in harde lockdown is omdat het niet lukt het aantal coronabesmettingen met vrijblijvende regels omlaag te brengen. Corona heeft ook voor een groot deel de agenda van de lokale politiek bepaald. Vooral de ondersteuning van ondernemers is een doorlopend punt van aandacht geweest voor de VVD fractie. Met name de horeca is hard geraakt terwijl het grootste deel van de horeca goede maatregelen heeft genomen om de kans op besmetting in te perken. Extra cru is het voor deze ondernemers om te zien dat hun restaurant leeg is en de kerken vol. De VVD blijft daarom oproepen om de maatregelen goed na te leven, alleen samen op afstand kunnen we de coronabesmettingen terugdringen.

Ondanks Corona is afgelopen jaar ook nog hard aan de stad gewerkt. Om iedereen betaalbaar te kunnen laten wonen, werken we aan ruimte geven voor woningbouw in de stad. De ambitie is om ruim 1000 nieuwe woningen per jaar te bouwen. Dat is helaas in 2020 niet gelukt. Wel hebben we successen geboekt met bouwplannen. De VVD is vooral blij met de eerste stappen die zijn genomen in de ontwikkeling van Vathorst Bovenduist. Hier is ruimte voor grondgebonden woningen met tuin, ruimte die er binnen de stad veel minder is. Zeker nu mensen meer thuis zijn, neemt de vraag naar een woning met een tuin toe. Toch blijven er uitdagingen. We zien dat bij inbreiding, nieuwbouw binnen de stad, er weerstand kan zijn uit de buurt en dat partijen hiervoor zwichten. De VVD vindt dat we moeten bouwen voor de toekomst en de woningzoekers hierbij moeten betrekken.

2020 laat vanwege het veelvuldig thuiswerken een afname zien van het aantal woninginbraken. Tegelijkertijd zien we een toename van cybercriminaliteit die helaas veel mensen treft. Het verhogen van bewustwording bij inwoners, waardoor de kans afneemt om slachtoffer te worden van deze vorm van criminaliteit, is daarom erg belangrijk wat de VVD betreft.

De handhaving van de 1,5 meter-samenleving vraagt veel van onze BOA’s, zeker nu het draagvlak voor de coronamaatregelen begint af te nemen. Voor de huidige jaarwisseling hebben we ook te maken met een vuurwerkverbod ter ontlasting van de zorg. Dit verbod in combinatie met de sluiting van de horeca maakt dat deze jaarwisseling totaal anders is dan we gewend zijn. Voor veel mensen, maar zeker ook voor jongeren die het afgelopen jaar al het nodige hebben moeten missen, zal dit lastig te verteren zijn. Dit ondanks we allemaal weten waar we het voor doen. Als VVD hebben wij hier begrip voor, maar dit mag nooit een reden zijn voor het veroorzaken van overlast en het gebruik van geweld tegen handhavers en zorgverleners of het vernielen van andermans spullen. Diegene die zich hieraan schuldig maakt, dient keihard aangepakt te worden.

In 2020 zijn de plannen voor de autoluwe binnenstad verder uitgewerkt. De historische binnenstad is allang geen plek meer voor veel doorgaand autoverkeer en betaald parkeren op maaiveld. Vanaf 4 januari 2021 wordt het sluipverkeer door de binnenstad geweerd. De VVD heeft zich sterk gemaakt om de ondernemers en bewoners een tijdelijke ontheffing te laten aanvragen. De ondernemers kunnen hun leveranciers laten bezorgen via een ontheffing en bezoekers aan het centrum kunnen gebruik maken van de parkeergarages. Zo kunnen klanten spullen oppikken bij de ondernemers en bewoners gasten laten afzetten. Het lijkt misschien complex, maar het is werkbaar en het vergroot de levendigheid. Het voorkomt dat de binnenstad een museum gaat worden.

Het afgelopen jaar is de aanbesteding voor de Westelijke ontsluiting begonnen en vlak voor de zomer stilgelegd. De aanbestedende partijen hebben aangegeven het niet voor het plafondbedrag te kunnen realiseren. Op dit moment is het college aan het uitzoeken waar de verschillen zitten en of er extra budget mogelijk is. Voor de VVD blijft het aanleggen van de Westelijke ontsluiting cruciaal voor de verkeersveiligheid, doorstroming van het treinverkeer en om Amersfoort klaar te maken voor het verkeer dat voortkomt uit de woningbouwprojecten langs Eem en Spoor.

Voor 2021 hopen we dat vaccineren snel op grote schaal kan. Wat het nieuwe normaal gaat worden, zal het nieuwe jaar uitwijzen, maar we hopen om elkaar weer te mogen ontmoeten en samen aan een nog beter Amersfoort te werken.

De VVD fractie wenst u een gezond, gelukkig en succesvol 2021!