Bouwen in de bestaande omgeving: passen en meten.

Een betaalbare starterswoning, de keuze uit een goede vrije sector huurwoning en niet te lang wachten op een sociale huurwoning als je het niet helemaal zelf kan betalen. Dat gunt de VVD iedereen die hier in Amersfoort wil wonen, maar het is helaas in 2020 nog steeds niet het geval.

We groeien

Nederland groeit. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft recent de verwachte stijging van onze bevolking (opnieuw) naar boven bijgesteld. In 2030 telt ons land 18,5 miljoen inwoners[1]. Als we kijken naar de Amersfoortse situatie is te zien dat onze stad in dat jaar bijna 172.500 inwoners kent, 15.000 mensen meer dan nu het geval is. Alleen al voor die bevolkingsgroei zijn 10.000 nieuwe woningen in Amersfoort nodig. Daarnaast is er ook het huidige tekort aan woningen. Willen we dat inlopen dan zijn er nog eens 1.700 woningen extra nodig. Dat betekent dat er tot 2030 ieder jaar 1.170 woningen gebouwd moet worden.

Dat is een forse opgave die vraagt om alle zeilen bij te zetten, want doen we dat niet dan blijft de wachtlijst voor een woning groot (nu al zo’n 9 jaar) en stijgen de prijzen van koopwoningen verder door. Ontwikkelingen die zorgelijk zijn aangezien betaalbaar wonen voor jonge mensen onbereikbaar wordt. Gezinnen die te veel verdienen voor een sociale woning maar te weinig voor een eigen koop- of vrije huurwoning zullen de stad verlaten. Dit zijn bijvoorbeeld onze leraren, zorgmedewerkers en politieagenten. Als ze dan nog steeds met hun werk aan Amersfoort verbonden zijn, zal dat leiden tot meer verkeer en dus tot files. Wonen in Amersfoort is dan alleen nog haalbaar voor degenen die het zich kunnen veroorloven. De VVD vindt dat wonen in Amersfoort voor iedereen mogelijk moet zijn, ongeacht je inkomsten.

Bouwen, bouwen, bouwen

Om in goed tempo te kunnen voldoen aan de woningbehoefte, zal er gebouwd moeten worden. Als het aan de VVD ligt, beginnen we snel in Vathorst-Bovenduist. Daarnaast zullen er ook op verschillende locaties binnen de bestaande stad huizen moeten komen, bijvoorbeeld in ‘Langs Eem en Spoor’. Dit gebied omvat locaties zoals de Wagenwerkplaats, Trapezium, het Eemplein, De Nieuwe Stad en Kop van Isselt. Het neerzetten van een paar duizend nieuwe woningen in een bestaande omgeving gaat echter niet zonder slag of stoot. Voor Kop van Isselt is de verplaatsing van de ROVA van belang. Geur- en milieucirkels verhinderen nu nog dat we daar echt goed kunnen bouwen. Daarnaast moet de bereikbaarheid voor dit gebied goed geregeld worden zodat de bestaande situatie niet verslechtert.

De Nieuwe Poort

Centrale spil in de bereikbaarheid voor het gebied Langs Eem en Spoor is de rotonde bij het Eemplein: De Nieuwe Poort. Momenteel is deze rotonde druk en ervaren veel mensen een verkeersonveilige situatie. Ondanks dat hier in het verleden al maatregelen zijn genomen, richtten deze zich alleen op de korte termijn. Er is geld nodig om een toekomstbestendige en veilige verkeersoplossing te creëren. De nieuwe ontwikkelingen rondom De Nieuwe Poort zorgen ook voor een forse stijging van het verkeer. Naast de verkeersveiligheid zal deze plek ook moeten worden aangepakt om de bereikbaarheid voor de nieuwe bewoners te kunnen garanderen. Het college heeft een verkeerskundig onderzoek laten uitvoeren waarbij gekeken is naar dit probleem. Door van de rotonde een kruispunt te maken en 1 tak van de huidige rotonde af te halen, kan de veiligheid en doorstroming van al het verkeer hier verbeterd worden.

Soesterkwartier

Het verwijderen van 1 “tak” van de rotonde of het kruispunt is niet zonder gevolgen. In het onderzoek staat dat één van de oplossingen is dat de Groningerstraat wordt afgesloten. Vervolgens moet dan wel een andere ontsluiting van het Soesterkwartier aangelegd worden. Vanuit het Soesterkwartier kwam meteen protest op deze mogelijke oplossing. Direct daarna ontstond ook discussie over de groengordel. Het Soesterkwartier heeft vanuit het verleden een bijzondere inrichting, in het zuiden parallel aan het spoor en een groengordel aan de noordkant. Sinds de jaren 30 is er veel meer autoverkeer in de stad, ook in het Soesterkwartier. Het is belangrijk dat het Soesterkwartier, samen met de Kop van Isselt goed bereikbaar is en blijft. Daarvoor is het wellicht noodzakelijk dat er een nieuwe verbinding komt tussen het Soesterkwartier en de Amsterdamseweg, maar er zijn misschien ook mogelijkheden om de bestaande verbindingen te verbeteren.