We groeien
Nederland
groeit. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft recent de verwachte
stijging van onze bevolking (opnieuw) naar boven bijgesteld. In 2030 telt ons
land 18,5 miljoen inwoners[1].
Als we kijken naar de Amersfoortse situatie is te zien dat onze stad in dat
jaar bijna 172.500 inwoners kent, 15.000 mensen meer dan nu het geval is. Alleen
al voor die bevolkingsgroei zijn 10.000 nieuwe woningen in Amersfoort nodig.
Daarnaast is er ook het huidige tekort aan woningen. Willen we dat inlopen dan zijn
er nog eens 1.700 woningen extra nodig. Dat betekent dat er tot 2030 ieder jaar
1.170 woningen gebouwd moet worden.
Dat is een
forse opgave die vraagt om alle zeilen bij te zetten, want doen we dat niet dan
blijft de wachtlijst voor een woning groot (nu al zo’n 9 jaar) en stijgen de
prijzen van koopwoningen verder door. Ontwikkelingen die zorgelijk zijn
aangezien betaalbaar wonen voor jonge mensen onbereikbaar wordt. Gezinnen die
te veel verdienen voor een sociale woning maar te weinig voor een eigen koop-
of vrije huurwoning zullen de stad verlaten. Dit zijn bijvoorbeeld onze
leraren, zorgmedewerkers en politieagenten. Als ze dan nog steeds met hun werk
aan Amersfoort verbonden zijn, zal dat leiden tot meer verkeer en dus tot
files. Wonen in Amersfoort is dan alleen nog haalbaar voor degenen die het zich
kunnen veroorloven. De VVD vindt dat wonen in Amersfoort voor iedereen mogelijk
moet zijn, ongeacht je inkomsten.
Bouwen, bouwen, bouwen
Om in goed
tempo te kunnen voldoen aan de woningbehoefte, zal er gebouwd moeten worden.
Als het aan de VVD ligt, beginnen we snel in Vathorst-Bovenduist. Daarnaast
zullen er ook op verschillende locaties binnen de bestaande stad huizen moeten
komen, bijvoorbeeld in ‘Langs Eem en Spoor’. Dit gebied omvat locaties zoals de
Wagenwerkplaats, Trapezium, het Eemplein, De Nieuwe Stad en Kop van Isselt. Het
neerzetten van een paar duizend nieuwe woningen in een bestaande omgeving gaat
echter niet zonder slag of stoot. Voor Kop van Isselt is de verplaatsing van de
ROVA van belang. Geur- en milieucirkels verhinderen nu nog dat we daar echt
goed kunnen bouwen. Daarnaast moet de bereikbaarheid voor dit gebied goed
geregeld worden zodat de bestaande situatie niet verslechtert.
De Nieuwe Poort
Centrale spil
in de bereikbaarheid voor het gebied Langs Eem en Spoor is de rotonde bij het
Eemplein: De Nieuwe Poort. Momenteel is deze rotonde druk en ervaren veel
mensen een verkeersonveilige situatie. Ondanks dat hier in het verleden al maatregelen
zijn genomen, richtten deze zich alleen op de korte termijn. Er is geld nodig
om een toekomstbestendige en veilige verkeersoplossing te creëren. De nieuwe
ontwikkelingen rondom De Nieuwe Poort zorgen ook voor een forse stijging van
het verkeer. Naast de verkeersveiligheid zal deze plek ook moeten worden
aangepakt om de bereikbaarheid voor de nieuwe bewoners te kunnen garanderen. Het
college heeft een verkeerskundig onderzoek laten uitvoeren waarbij gekeken is
naar dit probleem. Door van de rotonde een kruispunt te maken en 1 tak van de
huidige rotonde af te halen, kan de veiligheid en doorstroming van al het
verkeer hier verbeterd worden.
Soesterkwartier
Het verwijderen
van 1 “tak” van de rotonde of het kruispunt is niet zonder gevolgen. In het
onderzoek staat dat één van de oplossingen is dat de Groningerstraat wordt
afgesloten. Vervolgens moet dan wel een andere ontsluiting van het
Soesterkwartier aangelegd worden. Vanuit het Soesterkwartier kwam meteen
protest op deze mogelijke oplossing. Direct daarna ontstond ook discussie over
de groengordel. Het Soesterkwartier heeft vanuit het verleden een bijzondere
inrichting, in het zuiden parallel aan het spoor en een groengordel aan de
noordkant. Sinds de jaren 30 is er veel meer autoverkeer in de stad, ook in het
Soesterkwartier. Het is belangrijk dat het Soesterkwartier, samen met de Kop
van Isselt goed bereikbaar is en blijft. Daarvoor is het wellicht noodzakelijk
dat er een nieuwe verbinding komt tussen het Soesterkwartier en de
Amsterdamseweg, maar er zijn misschien ook mogelijkheden om de bestaande
verbindingen te verbeteren.