Nu Inzetten Op Werkgelegenheid!

Het zijn rare tijden, we staan hier vlak voor het zomerreces. Normaal een moment waarin we de kaders voor de begroting meegeven in een lange laatste raadsvergadering van het seizoen en een moment waarin we met z'n alleen uitkijken naar een vakantie in binnen of buitenland. Dit jaar lijkt alleen de lange laatste raadsvergadering van het seizoen een traditie te zijn die overeind blijft.

Corona zorgt voor veel onzekerheden, economisch, financieel en politiek. Het is daarom verstandig dat we dit jaar een beleidsarme kaderbrief behandelen zodat we de komende maanden nog kunnen gebruiken om de Corona effecten op Amersfoort in kaart te brengen. De komende maanden moet uitwijzen hoe de samenleving herstelt van Corona en of er nieuwe uitbraken op de loer liggen.

Wat wel duidelijk begint te worden is dat sommige sectoren hard geraakt worden. Andere sectoren worden minder geraakt, maar ook daar moeten we zorgen dat deze niet meegetrokken worden door economische tegenwind. We kunnen allemaal ons steentje bijdragen aan het inperken van de recessie. We kunnen net iets vaker uit eten gaan en net iets vaker bij een lokale ondernemer iets kopen. Dat doen we natuurlijk binnen de grenzen van wat wij zelf kunnen betalen, thuis geven we ook niet meer geld uit dan we hebben.

De VVD vindt dat we ook als gemeente binnen onze mogelijkheden moeten doen wat we kunnen. Activiteiten en projecten die voor werkgelegenheid zorgen moeten we door laten gaan om de werkgelegenheid te behouden. Doen we dat niet zullen de economische gevolgen voor de inwoners en de gemeente alleen maar groeien. De gemeente moet blijven investeren, geld moet vermenigvuldigd worden, dus niet alleen interne projecten maar vooral toeleverende bedrijven aan het werk houden.

Maar ook de gemeente moet niet meer geld uitgeven dan we hebben. De kaderbrief laat duidelijk zien dat als we niets doen, de gemeentelijke financiƫn de verkeerde kant op gaan. Wat de VVD betreft kijken we de komende maanden naar activiteiten die minder relevant of overbodig zijn geworden. Hierbij willen we over de gehele breedte van gemeentelijke activiteiten kijken en sluiten niet op voorhand onderwerpen uit. Wij zijn er echter geen voorstander van om projecten te stoppen die voor werkgelegenheid bij toeleveranciers zorgen. Daarnaast is de VVD er geen voorstander van om de gemeentelijke ambities in deze tijd af te wentelen op de huizenbezitter, een OZB verhoging heeft dus niet onze voorkeur.

Maarten Flikkema

Fractievoorzitter VVD Amersfoort