Algemene Rekenkamer fileert Programma Aardgasvrije Wijken

Voor de VVD is de haalbaarheid en betaalbaarheid van de energietransitie een essentiële voorwaarde voor het succesvol doorlopen van deze transitie. Betaalbaarheid geldt voor zowel de inwoners als voor de overheid, het geld van de overheid is nou eenmaal van onze inwoners. Het financieren van de transitie voor particulieren met overheidsgeld is meestal een sigaar uit eigen doos. Door te snel een oplossingsrichting te kiezen kunnen inwoners geconfronteerd worden met onnodig hoge kosten. Wat de VVD betreft laten we de inwoner van Amersfoort niet optreden als proefkonijn met de daarbij behorende kosten voor de inwoners.

Een van de maatregelen is om versneld van het huishoudelijk gebruik van aardgas af te gaan. Deels om de duurzaamheid en deels als gevolg van het verminderen van de productie van aardgas in Groningen. Hiervoor heeft het rijk het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) opgezet. Inmiddels heeft de rekenkamer een kritisch rapport gepubliceerd over het PAW.

Amersfoort heeft in maart 2020 een aanvraag gedaan voor financiering bij het proeftuinprogramma “Aardgasvrije Wijken” van het ministerie van Binnenlandse zaken (BZK). Volgens de peiling om “de betaalbaarheid te garanderen”. Nu het PAW onder vuur ligt is er een gerede kans dat de subsidieaanvraag niet gehonoreerd wordt. Wat de VVD betreft komen alle redelijke alternatieven voor het duurzaam verwarmen van woningen weer op tafel als optie voor Schorthorst-Zuid als de subsidie niet doorgaat. Een van de alternatieven is het gebruik van waterstof waarvoor mogelijk het gasleidingen netwerk gebruikt kan worden en er relatief kleine aanpassingen nodig zijn om over te stappen. De VVD is voornemens om na het zomerreces een informatieve ronde te organiseren over waterstof als haalbaar en betaalbaar alternatief voor aardgas.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1.      Bent u bekend met de resultaten van het onderzoek van de rekenkamer naar het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW)?

2.      Wat is momenteel het effect van dit onderzoek op het plan om Schothorst-Zuid als pilotwijk van het aardgas af te halen en met welke scenario’s houdt u rekening?

3.      Bent u het met de VVD eens dat het huidige aanbod aan de inwoners van Schothorst-Zuid relatief aantrekkelijk is door de landelijke subsidie en dat bij het wegvallen van deze subsidie het aanbod veel onaantrekkelijker wordt? Zo nee, waarom niet?

4.      Bent u het met de VVD eens dat wanneer er geen subsidie voor Schothorst-Zuid uit het PAW komt, alle alternatieven, waaronder waterstof, voor het aardgasvrij maken van deze wijk weer op tafel moeten liggen? Zo nee, waarom niet?

Maarten Flikkema

Fractievoorzitter VVD Amersfoort

De beantwoording op de vragen vindt u hier.