Onze visie
De gemeente is er voor de inwoner en ondernemer in de
stad, niet andersom. De belangen van individuele inwoners moeten afgewogen
worden tegen de belangen van de grotere groep. In alle gevallen wil de inwoner
zijn vraag of belang op het juiste moment behandeld zien. De gemeente moet niet
alleen een luisterend oor bieden, maar ook transparant zijn over wat er wel en
niet kan worden aangepast. Door allerhande nieuwe regelgeving (Omgevingswet,
milieunormen, participatieregels Amersfoort) is het vaak voor een inwoner
onduidelijk op welke wijze invloed kan worden uitgeoefend bij besluitvorming.
Bijvoorbeeld in gevallen waarin de gemeente het voornemen heeft medewerking te
verlenen aan bouw van nieuwe woningen, windmolens en wegen.
Bij participatie moet de gemeente vooraf duidelijk maken welke
rol participerende inwoners voorafgaand en bij het besluitvormingsproces kunnen
spelen. Participatie betekent voor de VVD Amersfoort niet dat we altijd precies
moeten doen wat participerende inwoners zeggen, maar wel dat we goed willen
luisteren naar ingebrachte argumenten en deskundigheid. Soms participeren
alleen de belangengroepen die toch al de weg kennen of de direct omwonenden van
woningbouwprojecten of wegen die voorgesteld worden. Andere inwoners die
profijt hebben van de ontwikkelingen horen we dan weinig. Het is aan de
gemeenteraad om ook hun belangen te horen, mee te wegen en te
vertegenwoordigen. Participatie betekent niet dat ‘de grootste schreeuwers’
altijd gelijk krijgen. De gemeente heeft meer oog voor de ‘stille meerderheid’ door
inwoners meer te helpen met inzicht in maatregelen en procedures. Uiteindelijk
gaat het om de kwaliteit van de argumenten en afweging van alle aspecten en
belangen. Zo houden we balans bij het maken van keuzes. Die afweging maakt de
gemeenteraad.
De dienstverlening van de gemeente is van goede
kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen
wanneer het hen uitkomt. Producten, zoals paspoorten worden zoveel mogelijk
veilig thuisbezorgd. Het stadhuis is fysiek goed bereikbaar met alle
vervoersmiddelen en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je
niet digitaal kunt regelen.
Onze actiepunten
- Het stadhuis is fysiek goed bereikbaar en kent
openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt
regelen.
- De gemeente informeert haar inwoners op een begrijpelijke
manier over gegevens die belangrijk zijn om een mening te vormen over het
lokaal bestuur.
- Bij het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken. Daarbij creëert de gemeente vooraf duidelijke verwachtingen om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid.
Dit onderdeel van ons verkiezingsprogramma terugluisteren in een paar minuten? Klik hier.