Onze visie
De VVD Amersfoort is voor de vrijheid voor inwoners en bezoekers om te kiezen hoe ze zich door de stad verplaatsen. Daarom zorgen we voor voldoende veilige voorzieningen voor de fiets, auto, openbaar vervoer en de wandelaar. De stad groeit en om al het verkeer op de weg, het fietspad en de stoep in goede banen te leiden moeten we voor al deze vormen van vervoer oplossingen bieden. Het aanleggen en verbeteren van wegen en fietspaden staat niet op zichzelf, verkeer zoekt altijd de makkelijkste weg. De VVD Amersfoort wil een gemeentelijk verkeersplan ontwikkelen waarmee we niet per los project of per weg, maar stadsbreed naar verbetering van de bereikbaarheid kijken. Bestaande knelpunten als De Nieuwe Poort en de Stadsring kunnen door verkeersaanpassingen aan de west- of oostzijde van de stad worden weggenomen. Hiermee kiezen we voor het grotere plaatje van veilige en vlotte bereikbaarheid, ondanks de maatschappelijke weerstand die sommige aanpassingen wellicht in de directe omgeving geeft.In stedelijke dichtbebouwde gebieden zijn vormen van vergunning parkeren soms onvermijdelijk. Het verlagen van het aantal parkeerplaatsen is een gevolg van minder autobezit en niet een middel om autobezit terug te dringen. Voor nieuwe woningen dient een reëel aantal parkeerplaatsen per woning te worden gerealiseerd. Het gebruik van deelauto’s kan pas het aantal parkeerplaatsen verlagen als daadwerkelijk is aangetoond dat mensen daardoor zelf minder auto’s bezitten. Op dit moment neemt het autobezit juist toe. We maken vooraf afspraken met ontwikkelaars over ‘experimenten’ met deelauto’s zodat de opbrengsten ten goede komen van inwoners en eventuele kosten bij het mislukken niet op de stad afgewikkeld worden. Andere nieuwe vormen van deelmobiliteit zoals deel-scooters, deel-fietsen en in de toekomst wellicht deel-steps juichen we toe. We letten hierbij wel op het maximaal voorkomen van overlast door verkeerd gebruik of verkeerd parkeren.
Onze actiepunten
- We blijven werken aan veilige en vlotte manieren van
vervoer en pakken knelpunten effectief aan.
- We ontwikkelen een stadsbreed verkeersplan waarmee we
niet alleen op projectniveau beslissingen over vervoer, verkeersveiligheid en
doorstroming nemen.
- Indien deelauto’s niet leiden tot een meetbare afname van
het autobezit moeten we een plan B hebben voor de ruimtelijke indeling van die
wijken waar de parkeernorm is verlaagd in verband met Mobility as a Service (MaaS).
- Het verminderen van verkeer op de Stadsring is alleen mogelijk als we aan alle kanten van de stad een goede ontsluiting hebben en zolang de binnenstad ook met de auto bereikbaar blijft.
- Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede
kwaliteit is, met een goede verbinding tussen stad en regio. Daarin zien we de
voordelen van innovatieve en kosten efficiënte vormen van OV, zoals snelbussen,
Mobility as a Service en deelscooters. Bij aanbestedingen houden we daarom
ruimte in de afspraken voor nieuwere, slimmere en goedkopere alternatieven.
Dit onderdeel van ons verkiezingsprogramma terugluisteren in een paar minuten? Klik hier.