Het college heeft namelijk een oplossing voorgesteld waarbij alleen wordt gekeken naar fiets- en voetgangersoplossingen en de mogelijkheid voor een tunnel onder het spoor voor OV en hulpdiensten. Dat is de huidige politieke realiteit. Een realiteit die is gebaseerd op dromen over een toekomst waarin de zon altijd schijnt en iedereen vrolijk huppelend op de fiets springt. De werkelijke realiteit buiten de muren van het stadhuis, is echt anders. Voor de meeste mensen is een auto een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven.
Wat de VVD Amersfoort betreft is veilig verkeer belangrijk voor iedereen, of je nu loopt, met de fiets bent, in het OV of met de auto. Daarom willen we graag dat de oplossingen aan de westkant van de stad voor iedereen tot veiliger verkeer leidt. De tunnel die in het voorstel staat – de kruising van het spoor met de Barchman Wuytierslaan - zou wat de VVD betreft dan ook geschikt moeten zijn voor autoverkeer. Dit is niet alleen gunstig voor automobilisten, maar ook voor fietsers. Ook ProRail, de beheerder van de spoorwegovergang, zou het liefst een tunnel voor alle verkeer zien vanwege de veiligheid.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 23 april 2024 heeft de VVD Amersfoort een motie ingediend om informatie te ontvangen over eventuele extra eisen die aan de tunnel worden gesteld als die toch ook geschikt moet zijn voor auto's. Deze motie heeft het helaas niet gehaald, de rest van de raad droomt met het college mee en wil niets weten van een werkelijkheid die wel eens anders kan uitpakken dan hun dromen.
Daarnaast is het uiteindelijke voorstel van het college zo gewijzigd dat het zelfs niet eens meer zeker is of het OV en de hulpdiensten nog wel door de tunnel onder het spoor door kunnen! de snelle doorstroom van hulpdiensten is voor de VVD Amersfoort een onmisbaar onderdeel van dit project en daarmee een harde randvoorwaarde. Een ondertunneling als deze maken we immers maar één keer.
Daarom heeft de VVD Amersfoort uiteindelijk tegen het aangepaste voorstel gestemd.