Molkenboer formateur in Amersfoort

Burgemeester Victor Molkenboer van Woerden gaat aan de slag als formateur in Amersfoort. Hij heeft positief geantwoord op het verzoek van ChristenUnie, D66, GroenLinks en VVD om de formerende partijen te begeleiden in het vormen van een nieuwe coalitie.

Vorige week adviseerde informateur Joris Backer een coalitie te vormen van ChristenUnie, D66, GroenLinks en VVD. Deze combinatie kwam vanuit gevoerde gesprekken als meest haalbaar en kansrijk naar voren. Backer suggereerde verder om als formateur iemand te zoeken met lokale bestuurlijke ervaring, die zich snel zou kunnen inwerken.

De vier partijen denken in Molkenboer iemand te hebben gevonden die in dat profiel past. Molkenboer is van PvdA-huize en voldoet daarmee aan de wens van de vier om een formateur te benoemen, die niet aan een van hen is verbonden. De burgemeester van Woerden leidde in 2014 met succes het formatieproces in Gorinchem. De fracties hebben er vertrouwen in dat zij onder zijn leiding vruchtbare gesprekken ingaan.

De gesprekken over een nieuwe coalitie starten woensdag 25 april. Partijen denken enkele weken nodig te hebben om een nieuw coalitieakkoord te kunnen presenteren.

Tyas Bijlholt (D66), Astrid Janssen (GroenLinks), Simone Kennedy (ChristenUnie), Kees Kraanen (VVD)