• Samen tegen antisemitisme en waardig herdenken

De fracties van VVD, ChristenUnie en CDA in Amersfoort maken zich ernstig zorgen over de toenemende uitingen van antisemitisme in onze samenleving. Met afschuw zien wij dat Jodenhaat terugkeert op plekken waar iedereen vrij en veilig moet kunnen samenkomen. Jodenhaat blijkt niet alleen iets van lang geleden, maar laait weer op. Ook in Amersfoort heeft de overheid de verplichting om Joodse inwoners te beschermen tegen intimidatie en geweld en om te garanderen dat de Joodse gemeenschap in vrijheid en harmonie kan leven. De VVD stelt vragen aan het college. Lees verder

• Veilig met de taxi ook na 0.00u

De VVD is van mening dat de veiligheid van de huidige taxistandplaats voor te veel klanten leidt tot een onveilige wandeling naar de taxi. Daarnaast zien we dat chauffeurs, al dan niet terecht, het gevoel hebben dat anderen hun ritjes afpakken en dit tot onderlinge irritaties leidt. Daarom is de VVD benieuwd naar de mogelijkheden die het college ziet om de veiligheid te verbeteren en heeft hierover schriftelijke vragen gesteld. Lees verder

• De landelijke vaccinatiegraad wordt gevaarlijk laag, ook in Amersfoort?

De VVD is enorm geschrokken van berichten in de media over uitbraken van infectieziekten bij kinderen in Nederland, met in gevallen zelfs de dood van kinderen tot gevolg. Het RIVM heeft bericht dat deze tendens in het hele land te zien is, dus niet alleen meer in de biblebelt. Daarom heeft de VVD Amersfoort vragen aan het college gesteld. Lees verder

• VVD dient motie in over de uniformiteit van boa's.

De VVD-fractie in Amersfoort heeft vandaag een motie ingediend die het gemeentebestuur oproept om de landelijke richtlijn 'lifestyle-neutraliteit boa's', in Amersfoort te implementeren. Deze richtlijn, die ook de steun heeft van de boa-bond, is reeds in juni 2022 vastgesteld door de minister van Justitie en Veiligheid en zorgt ervoor dat de uitstraling van boa's neutraal, seculier, professioneel en daarmee veilig is. Lees verder

• Gelote Burgerraad - deel 2

Op dinsdag 30 januari 2024 beslist de gemeenteraad over het invoeren van een gelote burgerraad. Deze gelote burgerraad beraadslaagt over (door de gemeenteraad) geselecteerde onderwerpen en brengt vervolgens advies uit, met tot doel de democratie te versterken. De VVD, volkspartij voor vrijheid en democratie, staat uiteraard open voor vernieuwingen in het democratisch bestel maar op dit voorstel heeft de VVD-fractie toch een aantal bedenkingen, zowel inhoudelijk als principieel. Lees verder

• Meten is weten

De VVD is zeer verheugd dat haar motie ‘Verstandig invoeren nieuw beleid’ op 28 november kon rekenen op bijval van de Raad van Amersfoort. Deze motie roept op om bij het formuleren van nieuw beleid, hier direct meetbare doelen aan te koppelen en ook de manier van meten vooraf vast te stellen. Daarnaast wil de VVD dat nieuw beleid - waar mogelijk - eerst tijdelijk gefinancierd wordt. Als blijkt dat het beleid succesvol is, kan het structureel in de begroting worden opgenomen. De VVD is erg blij dat deze motie is aangenomen en de nieuwe manier van werken die de motie beoogt. Lees verder

• De Week van de Ondernemer!